1 op de 7 werknemers heeft burn-out klachten

1 op de 7 werknemers heeft burn-out klachten

STRESS OP DE WERKVLOER

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. 14% van de beroepsbevolking in Nederland ervaart burn-out klachten en symptomen. Vooral onder vrouwelijke managers en young professionals neemt het aantal burn-out gevallen toe. In het onderwijs heeft zelfs 1 op de 5 medewerkers serieuze stressklachten. Dit komt onder andere vanwege de hoge mate van emotionele betrokkenheid bij de leerlingen. Een burn-out kan duizend-en-een oorzaken hebben en zich manifesteren in allerlei symptomen.

WAT IS EEN BURN-OUT

Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn en geen energie en motivatie meer te hebben voor de dagelijkse bezigheden. Ondanks wat veel mensen denken, is burn-out vooral een lichamelijke ziekte. Een sterke mindset die jarenlang teveel van zichzelf en het lichaam heeft geëist, dat het lichaam letterlijk is opgebrand.

Jij wilt altijd sterk zijn, dat iedereen je aardig vindt en vooral geen fouten maken. Je bent een harde werker en hebt altijd alles onder controle. Je hebt een druk leven, zowel qua werk als privé. Je zegt eigenlijk nooit nee, bang om iets te missen of om er niet bij te horen. Jaar in jaar uit ga je – onbewust – over je eigen grenzen. En dan opeens…. heb je nergens geen zin meer in. ’s Nachts lig je te piekeren. Je staat al moe op. Concentreren op je werk is moeilijk. Je verliest controle. Vaak doen ook je gewrichten zeer. Je nek zit muurvast. Je bijnieren, die de stresshormonen adrenaline en cortisol aanmaken, zijn inmiddels uitgeput. Maar daar ben je je nog niet van bewust. Je ligt op de bank, maar Netflix aanzetten is eigenlijk al te veel moeite…

Doodmoe

Met het gevoel dat de maandag weer in aantocht is, lig je doodmoe op de bank. Je kan niet meer. Al je energie is op. En je moet zoveel. Morgen een belangrijke presentatie, je moet er zijn. Maar hoe moet je dat dan doen. Je hebt nog niets voorbereid. Je ligt een nacht lang te piekeren. En dan komt ‘de man met de hamer’ langs. Er gebeurt ogenschijnlijk iets heel kleins en je begint te huilen. Je kunt niet meer stoppen. Je bent op en bent niet meer in staat om te werken, sociaal bezig te zijn en te genieten van het leven. Je vindt dat je faalt: ‘Kijk mij nou. Wat een slapjanus. Vrienden zeggen: ‘Stel je niet aan.’ Je moeder vindt dat je even op vakantie moet. Geloof me, dit gaat je allemaal niet helpen, want je hebt een burn-out. Wat jij nodig hebt, is een gepast traject. Het wordt tijd dat jij je BV IK opricht.

DE BV IK

Een burn-out is een teken dat je overlevingsstrategie van al die jaren niet meer werkt. Dit herken je aan vier belangrijke symptomen:

  1. Een sterke vermoeidheid
  2. Afstand willen nemen van je werk en/of de mensen
  3. Het gevoel dat je minder goed presteert, onzeker over je eigen capaciteiten
  4. Neerslachtigheid en/of emotionele buien

Naar de huisarts is je eerste gedachte bij een behandeling. Een paar slaappillen en misschien naar de psycholoog. Maar wist je dat dit niet de oplossing is? Slaappillen en alleen maar gesprekken werkt niet. Dat is een passieve benadering om het patroon te doorbreken. De eerste stap richting is herstel van het lichaam. De BV IK rust dan ook op drie pilaren:

  1. Gezonde voeding
  2. Voldoende beweging
  3. Rust en mentale weerbaarheid

De BV IK is mijn metafoor om mijzelf op een gezonde manier aan te sturen en richting te geven. De BV IK betekent een gezond functionerend systeem waarin je lichaam en geest in verbinding met elkaar samenwerken. Zodra dit gebeurt, maakt de BV IK winst. Dan heb ik het niet over geld. Ik heb het over de balans tussen je hoofd, je lichaam en je hart. Als een bedrijf geen winst maakt, gaat het failliet. Vanaf het moment dat ik naar mijzelf ging kijken alsof ik een bedrijf was, veranderde er iets in mijn mindset.

DE GEZONDE MINDSET VAN DE BV IK

Zodra het lichaam hersteld is en de energie aan het terugkomen is, kan er gewerkt worden aan de mindset. Het is namelijk jouw mindset, die ertoe geleid heeft dat jij al die jaren over je grenzen bent gegaan. Dus als je hier niet mee aan de slag gaat, dan verval je telkens terug in je oude patroon. Het is niet nodig om meerdere keren een burn-out te krijgen. Een burn-out is een wake-up call om jezelf eens goed onder de loep te nemen om een aantal veranderingen aan te brengen in je levensstijl. Niet voor even, maar voor altijd. Als je het op deze manier aanpakt, zeg jij – net als ik – dat het leven ná je burn-out leuker is dan daarvoor. Sterker nog, dan ben je zelfs dankbaar dat je een burn-out gehad hebt. In mijn boek ‘De BV IK’ werk je aan je mindset door je eigen BV IK bedrijfsplan te maken. Aan de hand van diverse vragen en oefeningen krijg je inzicht in jezelf, je overtuigingen en waarom jij de dingen doet zoals je ze doet. Dit inzicht is nodig om vervolgens veranderingen aan te brengen die zorgen dat jij niet alleen in balans komt, maar ook blijft.

WEEK VAN DE WERKSTRESS

Is het bij jou nog niet zover, maar heb je wel het idee dat je last hebt van werkstress, dan heb ik een advies voor je. Maak werkstress bespreekbaar. Dit is namelijk een veelvoorkomende fout van mensen met een burn-out. Ze hebben té lang hun mond gehouden en zichzelf weggecijferd. Angst voor afwijzing of als een watje bestempeld te worden, hebben ze gezwegen en vooral zichzelf voor de gek gehouden dat ze het allemaal wel aankonden. En wie niet horen wilt, moet voelen.

Van 12 tot en met 15 november wordt voor de vijfde keer de Week van de Werkstress georganiseerd. Dit jaar staat de week helemaal in het teken van preventie en werkplezier. Volgens onderzoek van TNO kan door voldoende werkplezier voorkomen worden dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress. Ze hebben zelfs een Werkplezier Top 10 bepaald:

Werkplezier Top 10 –Geef je medewerkers vrijheid bij de aanpak van hun werk.

  1. Steun je medewerkers door oprechte aandacht en betrokkenheid te tonen.
  2. Laat je waardering blijken voor het werk van je medewerkers.
  3. Bied flexibele werktijden aan als dit mogelijk is.
  4. Stem de hoeveelheid werk af op de capaciteit van je medewerkers.
  5. Geef je collega’s complimenten!
  6. Zorg ervoor dat de juiste persoon de juiste klus uitvoert.
  7. Investeer in de sterke kanten van je medewerkers.
  8. Vier successen; zorg dat resultaten en inzet niet ongezien blijven.
  9. Vul hier je eigen tip in…

DE BV IK
Wil jij ook je BV IK oprichten? Ga naar www.jebentmeer.nl/boek. Bestel je boek en doe mee met de gratis online training.

2018-11-07T16:59:50+00:00