Vanaf het moment dat je opstaat, werk je je een slag in de rondte en ‘s avonds heb je geen puf meer om te sporten. Je voelt je geleefd. Herkenbaar? “Komt doordat je je Golden Hour verkeerd gebruikt”, zegt psychologieprofessor en gedragseconoom Dan Ariely. Het eerste uur van je dag wordt ook wel ‘The Golden Hour’ genoemd. Het zet de toon voor de rest van de dag en is hét moment om inspiratie op te doen. Je hoofd is nog leeg, terwijl je zintuigen al op scherp staan.”

Brian Tracy, timemanagement expert, kwam als eerste met de term ‘Golden Hour’. Een concept dat terugkomt in alle timemanagement theorieën en dat keer op keer is bewezen, zowel door de wetenschap als door ervaringsdeskundigen. Michael Pilarczyk is een van die ervaringsdeskundigen. Hij heeft The Golden Hour vertaald naar zijn 5 x 15 minuten regels. Daarover straks meer.

Het eerste uur van de dag ben je het meest productief.

Je brein en energieniveau komen op dit moment samen in een perfecte piek. Dit uur bepaalt of je een ontspannen en productieve dag tegemoet gaat of een hectische uitputtingsslag.  Eén van de grootste timemanagement fouten die mensen maken, is de neiging om de meest productieve uren van de dag (de eerste) te gebruiken voor zaken die juist geen hoge mentale capaciteit vragen.

Hoe ziet jouw eerste uur van de dag eruit?

Opstaan, tandenpoetsen, in je kleren schieten, kinderen naar school brengen en de auto inspringen met een halve banaan en een koffie to go? Zoiets?
Of ben jij zo’n mobielchecker in de vroege ochtend?

    • Je ziet een mail voorbijkomen waar de stoom van uit je oren komt. De adrenaline giert door je lijf.
    • Je checkt je WhatsApp, Facebook, Instagram. Een beetje dom en nutteloos scrollen. Dé manier om even ‘braindead’ te zijn. Zonde van je ochtend-breinpiek.
    • Je checkt je agenda en ziet dat je straks een vergadering hebt waarvoor je je niet goed hebt voorbereid. Je piekerbrein gaat meteen aan.

In het eerste uur zet je de toon voor de rest van de dag. De gedachten die je hoofd vullen in de ochtend hebben een sterke invloed op hoe je je de rest van de dag voelt, denkt en gedraagt. Dat kan dus beter, volgens de experts, met een betere invulling van de eerste uren van de dag. Waarom precies dan? Dan Ariely: “Je hoofd is nog leeg, terwijl je zintuigen al op scherp staan.” Een stelling die niet alleen de wetenschap, maar ook vele succesvolle managers en ondernemers bevestigen. Zij gebruiken hun Golden Hour ook optimaal – in hun geval voor denkwerk – en dat werkt. Maar welke invulling zou voor jou werken?

Wat je niet moet doen?

Als jij je waardevolle uren met allerlei ad hoc en onnozele zaken invult, zal je de rest van de dag ook weinig productief zijn. Erger je je, dan blijft dat hangen in de rest van je dag. Maak je je druk en heb je stress, tja… bereid je dan maar voor op een hectisch dagje! Voel je al een “Oh nee, dat doe ik dus ook.” gevoel opkomen? Niet gek. De kans is namelijk best groot dat jij bij de 80% van de mensen tussen de 18 en 44 jaar zit die ‘s ochtends binnen 15 minuten hun smartphone checken.
Daar bestaat een beter alternatief voor.

Wat je wel gaat doet (vanaf nu):

Wat je wél moet doen in je Golden Hour(s) is allereerst: tijd voor jezelf nemen. Tijd om op te staan en wakker te worden, zonder al die onnodige prikkels aan je kop. Het eerste uur moet helemaal voor jou zijn, niet voor jengelende kinderen, sociale updates van je vrienden, mails van je werk, of triggers van je takenlijst. Als je nu weerstand voelt en denkt: ‘Jij hebt makkelijk kletsen, Lianne, jij hebt geen kleine kinderen.’ Dan heb ik nieuws voor je: ‘Bij mij zijn ze ook ooit klein geweest.’ De oplossing: ‘Sta een uur eerder op dan je nu doet. Dat valt in het begin niet mee, maar geloof me, je krijgt er veel voor terug. Wil je in het weekend graag uitslapen, maak dan afspraken met je partner. De ene dag slaapt de een uit en mag zijn eigen ochtendritueel doen, de andere dag de ander. Dit deden wij altijd toen onze kinderen nog klein waren. Dus: geen excuses!

Michael Pilarczyk

Sjoerd en ik hebben een paar jaar geleden de tweedaagse masterclass Maximum Potential gevolgd van Michael Pilarczyk. Inhoudelijk voor ons niets nieuws, maar toch zijn we geïnspireerd geraakt om samen aan onze dromen en doelen te werken. Twee dagen zelfreflectie en tijd om met elkaar van gedachten te wisselen over waar we nu staan en waar we naartoe willen.
Michael heeft zijn Golden Hour vertaald naar zijn 5 x 15 regels. Wij deden al veel hiervan, maar niet zo gestructureerd als hij. We namen daarna de beslissing het per direct in te voeren. Niet over nadenken, gewoon doen. Dat zouden eens meer mensen moeten doen. Als je eigenwijsheid je niet brengt bij waar je wilt zijn, dan zou ik zeggen: ‘Doe eens wat anders en volg de strategie en structuur van iemand die een voorbeeld voor je is.

De 5 x 15 minuten regels

Deze regels zorgen dat je dagelijks leert, groeit en jezelf verbetert. Je bent namelijk nooit af!
De regels zorgen voor overzicht, focus, structuur en discipline. Ik denk dat dit de basis is van de regie over je leven. Zelf sturing geven aan je leven in plaats van altijd maar vanuit passiviteit te reageren op je omgeving.

  1. Begin de dag met 15 minuten rust voor jezelf
    Je wordt wakker, bed uit, douchen, even relaxt strekken en bewust ademhalen. (Voor de kenners: doe de SARA-ademhaling). Ga vervolgens rustig zitten in stilte. En dan – belangrijk -: visualiseer je dag zoals je wilt dat deze dag gaat verlopen.
  2. LEES 15 minuten in een inspirerend boek (bijvoorbeeld De BV IK ;-))
    Aangekleed en wel maak je een gezond ontbijtje voor jezelf en tijdens of na het ontbijt – vergeet er niet bewust van te genieten – lees je 15 minuten in een van jouw favoriete boeken. Je kunt beter minder boeken vaker lezen, dus maak eens een top vijf en lees die allemaal nog een keer. Door elke dag een stuk tekst te lezen, neem je die positieve en inspirerende gedachten de rest van de dag mee. Je kunt ook denken: ik lees de krant wel. Dat doe ik ook, maar niet in deze 15 minuten. In de krant lees ik ook veel negativiteit of op zijn minst verhalen die mij eerder somber maken dan inspireren. Daar is deze 15 minuten niet voor bedoeld. Als je niet gewend bent om boeken te lezen, zoek dan blogs van iemand die je inspireert en begin hiermee.
  3. LUISTER 15 minuten naar een podcast
    Podcast is het digitaal luisteren naar een informatief of entertainend verhaal. Het is het nieuwe tv kijken, radio luisteren en zelfs het nieuwe boeken, blogs of kranten lezen. Je brein is er hartstikke blij mee. Onderzoekers hebben aangetoond dat studenten lesstof beter opslaan wanneer ze het via een podcast tot zich nemen, dan wanneer ze in een collegezaal moeten luisteren naar hun professor. De klaslokaalstudenten haalden gemiddeld een 6,2 en de podcaststudenten een 7,7. Een podcast luisteren ontwikkelt je brein als een tierelier op intellectueel en emotioneel vlak, het werkt praktisch en simpel en is meestal gratis. Het is luisteren naar wat jij wilt, wanneer en waar het jou uitkomt. Denk eens aan: in de auto of tijdens het reizen met het OV. En wat dacht je van tijdens het strijken of auto wassen? Mensen die succesvol hun eigen leven regisseren gebruiken hun tijd nuttig.Ik keek Sjoerd aan tijdens een masterclass en zei: ‘Dat doen wij nooit. Weet jij hoe dat dat werkt?’ Nee, hij ook niet. Dus in de autorit terug naar huis heb ik allerlei blogs voor zitten lezen over wat een podcast is, hoe het werkt en wat je ermee kunt. Ik heb gelijk een app gedownload en luister nu sinds een week naar een podcast van een persoon die mij inspireert. Ik moet er nog een beetje in komen, merk ik. Aan het eind van mijn ontbijt – na mijn 15 minuten lezen – zit ik met een warme kop thee in mijn handen naar buiten te staren en te luisteren. De eerste paar minuten voel ik me onrustig en merk dat ik moeite heb om erin te komen. Maar daarna kom ik in een relaxte stand en baal vervolgens als mijn 15 minuten om zijn. Natuurlijk kan ik ervoor kiezen die hele podcast af te luisteren, maar omdat ik voor mijzelf aan het onderzoeken ben hoe de 5 x 15 regels het beste bij mij past, zet ik mijn podcast af en ga er morgenochtend weer mee verder.
  4. LEER 15 minuten iets nieuws
    Als je elke dag 15 minuten besteedt om iets nieuws te leren, dan heb je per maand 450 minuten (= 7,5 uur) studietijd.